Pages

Wednesday, August 19, 2009

Takhrij Hadith 'Tangkal'

Soalan :

Salam ustaz... nak tanya pernah dengar tak hadith ni:

Diriwayatkan oleh Baihaqi, seorang sahabat Nabi s.a.w bernama Abu Dajanah yang berkata: “Aku telah mengadu kepada Rasulullah s.a.w dengan berkata, wahai Rasulullah, sedang aku berbaring tiba-tiba aku mendengar desir suara seperti bunyi kisaran gandum dan berdengung seperti suara lebah. Dan aku terlihat pancaran kilat, lalu mengangkat kepala kerana terkejut dan takut. Tiba-tiba aku nampak bayangan hitam berdiri tegak memanjang memenuhi ruang rumahku. Lalu aku mendekati bayangan itu, aku terasa kulitnya seperti bulu landak. Bayang itu menyemburkan cahaya seperti semburan bunga api ke arah mukaku sehingga aku menyangka badan dan rumahku terbakar.Lalu Rasulullah s.a.w menyatakan, “Itu adalah syaitan yang mahu mengacau atau membuat keburukan di rumahmu ya Abu Dajanah”, Lalu Rasulullah menyuruh Ali Bin Abi Talib, “Tulislah ini”. Maka Saidina Ali pun menulisnya seperti di atas. Aku membawa tulisan tersebut balik ke rumah dan aku letakkan di kepala dan tidur, tidak lama aku mendengar jeritan dan tangisan berkata: “Wahai Abu Dajanah, engkau telah membakar kami, dengan perkataan/tulisan di atas. Demi kebenaran sahabatmu (Rasulullah saw), tolonglah buangkan tulisan tersebut, aku tidak akan datang mengacau engkau lagi, tolonglah”. Abu Dajanah menjawab “aku tidak akan membuangnya sehingga Rasulullah suruh aku membuangnya”. Abu Dajanah menyambung ceritanya, "Sepanjang malam tersebut aku mendengar jeritan dan suara mengerang kesakitan sehinggalah menjelang subuh, ketika aku sembahyang subuh bersama Rasulullah, aku pun menceritakan kepada baginda hal tersebut. “Demi Allah yang telah mengutusku sebagai Rasul sesungguhnya mereka (syaitan-syaitan) itu telah merasakan kesakitan dan akan menerima azab siksa sehingga hari kiamat”.

MAKSUD AYAT TERSEBUT (Tulisan tersebut ialah) :

"Inilah perutusan dari Muhammad Rasul sekian alam. Kepada mereka yang datang mengerjakan umrah dan berziarah. Amma ba’du. Sesungguhnya kebenaran itu adalah perlindungan bagi kita. Jika engkau terlalu baik, jahat, pemimpin yang sebenar ataupun yang bathil. Inilah kitab Allah yang membicarakan dengan sebenar-benarnya kepada kita, sesungguhnya Kami mencatatkan apa yang kamu lakukan dan malaikat Kami menulis segala apa yang engkau sembunyikan. Tinggalkanlah pembawa utusan ini dan pergilah kepada penyembah berhala dan mereka yang menyangka bahawa ada tuhan selain Allah. Katakanlah tiada tuhan melainkan Dia. Segala sesuatu akan hancur melainkan Dia. Bagi-Nyalah segala ketentuan dan kepada-Nyalah kamu semua akan dikembalikan. Haa Miiim, mereka tidak akan diberi pertolongan, Haa Miiim Ain Siiin Qaaf. Berpecah belahlah musuh-musuh Allah. Hujah Allah itu amat jelas, tiada kekuasaan melainkan kekuasaan Allah. Allah memberikan kecukupan kepadamu, Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. Maha Benarlah Allah yang Maha Besar".

Macam tangkal je?

Jawapan:

Alhamdulillah kebetulan saya baru sahaja mentakhrijkan hadith tersebut atas permintaan seorang kawan. Memang benar ianya diriwayatkan oleh al-Bayhaqi dalam kitabnya Dala'il al-Nubuwwah (no. 3044), tetapi al-Bayhaqi menyebut tarafnya sebagai mawdu' (palsu) dan tidak halal meriwayatkannya.

Wallahu a'lam.

No comments: